Kişinin yasevimliığı maşer içre değeri olan , kudret, şekil ve öbür davranış biçimlerini geliştirdiği süreçlerin tüyöneten.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara nazaran insanların davranışlarında belli gelişmeler sağlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Yetişek; bireyin davranışlarındaki yaşantısı kanalıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değustalıkme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabilinden eğitimin bir çok tanımı örgülabilmektedir. Fakat, günümüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanım:
“Bireyin davranışında, kendi yaşantısı kanalıyla ve kasıtlı olarak mergup yönde( eğitimin fakatçlarına usturuplu ) değustalıkme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis nazaran;
· Yetişek bir süreçtir.
· Yetişek sürecinde, bireyin davranışlarının mergup yönde değustalıktirilmesi fakatçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değustalıkme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde bireyin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç asıl öğesi vardır.
1. Yalnızç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Yetişek fakatçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam eder ve kıymetlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı mecmu kültürler kucakin bire birdır. Yalnızçların içinde ne olduğu ve öğrenme kucakin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre nazaran değustalıkebilir, ama sürecin doğbirliı değustalıkmez.
Yetişek kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih süresince biryoğun filozof ve terbiyeci, eğitimin ne başüstüneğuna üstüne farklı farklı tanımlamalarda bulunmuştur. Hasetmüzde ise eğitimin ikrar edilen standart tanımı şudur: Yetişek, bireyin davranışlarında kendi yaşantıları kanalıyla kasıtlı olarak istendik davranış değustalıkikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın içre eğitime üstüne temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları kanalıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değustalıkikliği” ve “süreç” kabilinden kelimeler eğitimin anne taşlarıdır.
Yetişek, beşer kucakin dirim boyu devam fail bir süreçtir ve davranışlarda tadil meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise bireyin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik kısaca beklentilere ve hedeflere usturuplu olabileceği kabilinden istenmedik yönde de gelişebilir. Yetişek sürecinin ustalıkletilmesi ise kasıtlı kısaca programlı ve programlı olabileceği kabilinden gelişigüzel de kabil. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal eğitim bilimi, gelişigüzel meydana getirilen eğitime ise informal eğitim bilimi denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek okul, dershane, eğitim bilimi merkezleri kabilinden mekânlarda verilen eğitim bilimi formal; bireyin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı olmayan eğitim bilimi ise informal eğitidir. Kısaca eğitim bilimi sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine nazaran sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim bilimi çıkmak üzere iki tür ortaya çıkar. Formal eğitim bilimi okullarda ya da kurumlarda belli bir plan ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim bilimi tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim bilimi süreci yönetimsel bir ekip ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal eğitim bilimi ise bizatihi gelişen plansız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki birey bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir düzen olarak ele alındığında ise eğitim bilimi sisteminin üç asıl ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. Literatür; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, bina, tesisat, maliyet, personel kabilinden fiziksel unsurlardır. Müddetç; okul içre gerçekleştirilen dersler, öğrenme yaşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde ihtisas, yeterlilik, mezuniyet, imtihan neticeları kabilinden mergup davranış değustalıkiklikleridir.